رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور گفت: طی سال گذشته ۱۸۰۰ عنوان کتاب توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در کشور به چاپ رسیده است.

چاپ ۱۸۰۰ عنوان کتاب در حوزه جنگ تحمیلی در کشور

به گزارش قدس آنلاین، سردار عباس بایرامی، امروز دوشنبه ۱۲ تیر در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: اصرار بر تدوین کتب خاطره در حوزه دفاع مقدس بوده چراکه یادگاران جنگ متأسفانه با کهولت سن مواجه شده‌اند و ممکن است در آینده از وجود آنها محروم شویم همچنان که می‌بینیم متأسفانه بسیاری از والدین شهدا را از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه این مسیر فرهنگی برای ماندگاری فرهنگ دفاع مقدس دارای اهمیت زیادی است، بیان کرد: بر اساس آمار وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتب دفاع مقدس در طول سال حدود ۳۲۰۰ کتاب در کشور چاپ می‌شود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور ادامه داد: این کتب توسط مجموعه‌های مختلف به چاپ می‌رسند که بیش از نیمی از این کتب، خاطره است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۸۰۰ عنوان کتاب توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در کشور به چاپ رسیده که از این میزان ۳۹ درصد در حوزه خاطره بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه بسیاری از این کتب در جامع منتشر و مورد گرایش مردم به ویژه نسل جوان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور با اشاره به گرایش جوانان به حوزه تدوین کتاب‌های دفاع مقدس بیان کرد: ورود نوقلمان در این بخش نیاز به ساماندهی داشته که در سال گذشته در سطح کشور بیش از ۸ هزار نفر روز کارگاه آموزشی توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شده و علاوه بر آن سپاه، ارتش، حوزه هنری و حتی نیروی انتظامی نیز کارهای آموزشی انجام داده‌اند.

بایرامی تصریح کرد: اگر بتوانیم موضوعات جنگ تحمیلی را تکمیل و در حوزه ادبیات، هنر، رسانه و فضای مجازی این موضوعات را به نقطه‌ای برسانیم که قابلیت ارسال پیام برای جامعه و یا فرامرزها را داشته باشد شاید توانسته باشیم موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: در ترویج فرهنگ دفاع مقدس باید همانند دفاع مقدس عمل شود به طوری که فعالیت در این حوزه باید با اخلاص بوده تا همه اقشار جامعه را درگیر سازد، اما متأسفانه به نظر می‌رسد بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی این تاریخ عظیم را به عنوان یک اولویت برای خود ندانسته‌اند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها به دنبال سوژه و شخصیت پردازی خوب برای خود هستند در حالی که در کشور ایران آنقدر از این شخصیت‌ها و سوژه‌ها وجود دارند که برخی از مواقع گم شده‌اند.

بایرامی تصریح کرد: اعتقاد داریم بسیاری از موضوعات ناب در این استان وجود دارد که هنوز کشف نشده و بسیاری از مجموعه‌ها و اقشار کارهایی در دفاع مقدس انجام داده‌اند که می‌توانند به عنوان الگو معرفی و در اختیار جامعه قرار گیرند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه درخراسان‌جنوبی نیز گفت: جمهوری اسلامی جلوی همه جنایات ابرقدرت‌ها ایستاد و امیدواریم در تمدن‌سازی برای مکتب الهی، حفظ اسناد تاریخی نیز موثر باشد و استعمارگران با ۴۰۰ سال سابقه قتل و آواره کردن ملت‌ها، تحریفات و مکر و حیله، افراد کم بصیرت را شکار می‌کنند تا به نفع آنها موضع بگیرند و بعد همواره سعی می‌کنند به وسیله عناصر وابسته به خود، امور را کمرنگ، بی رنگ و بی‌خاصیت و بدون پیام بگذارند تا بتوانند در این خلوتخانه برای تهاجم‌های بعدی به ملت‌های ضعیف زمینه‌ساز باشند.

وی با اشاره به این فرموده رهبر معظم انقلاب که حفظ یاد شهدا کمتر از شهادت نیست تصریح کرد: امروز بعد از گذشت هزار و چهارصد سال مردم از هر دین و مذهبی در اربعین خود را به کربلا می‌رسانند تا با آزادی‌خواهی امام حسین (ع) بیعت کنند لذا حفظ ادبیات و ارزش‌های دفاع مقدس خنثی کننده توطئه استعمارگران است که نباید فراموش شود.

سرهنگ غلامرضا فلاحی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی، نیز اظهار کرد: ۱۵۲ نویسنده در حوزه دفاع مقدس در سطح استان فعال هستند.

امروز نوزدهمین نشست تخصصی منطقه‌ای ادبیات دفاع مقدس به منظور آسیب شناسی و شناخت بیشتر نویسندگان با ساخت و پرداخت «خاطره نویسی» با میزبانی استان برگزار می‌شود، افزود: به نوقلمان حوزه دفاع مقدس نیز توجه شده و برای افزایش تجربیات آنان همه ساله کارگاه‌های آموزشی برگزار می شود.
 
فلاحی تصریح کرد: در حوزه شعر دفاع مقدس نیز ۱۵۰ نفر از شاعران در قالب بانک اطلاعاتی ثبت شده است و همه ساله با برگزاری جشنواره شعر دفاع مقدس از آثار این شاعران بهره‌مند می‌شویم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: سالانه باید ۶۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف دفاع مقدس در استان به چاپ برسانیم که سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع بیماری کرونا و عدم ارتباط‌گیری ۲۷ عنوان کتاب، سال ۱۴۰۰ نیز ۵۸ عنوان کتاب و در سال گذشته ۶۳ عنوان کتاب به چاپ رسید.

وی با بیان اینکه کتاب «به عشق امام» به روایتگری آزاده آقای مبرقعی و کتاب «پرستار فاو» به عنوان کتب برتر کشوری انتخاب شدند، اظهار کرد: ۲۴ عنوان کتاب صوتی و ۲ عنوان کتاب به زبان انگلیسی و عربی در سال گذشته منتشر شده و تأکید ما بر انجام مصاحبه و جمع‌آوری آثار رزمندگان است که از ۲۸ هزار و ۲۸۰ رزمنده دفاع مقدس در استان تاکنون حدود ۶ هزار مصاحبه از رزمندگان شرکت‌کننده در دوران هشت سال دفاع مقدس در استان گردآوری شده و این اقدام ادامه دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی یادآور شد: موزه دفاع مقدس استان با مساحت ۶ هزار متر مربع و با اختصاص ۸۰ میلیارد اعتبار از محل سفر رئیس جمهوری به خراسان جنوبی در حال انجام بوده و سازه موزه نیز در حال نصب است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.